Wednesday, January 13, 2010

Warna dan Warni yang mencorakkan gaya hidup dan pemikiran anda=)




- Root atau akar (berada di bahagian seksual)

-Warna: Merah ~ Pintu ini berkait rapat dengan kelangsungan hidup (survival), kerahsiaan dan keselamatan. Tenaga dari chakra ini yang akan membantu untuk lebih berjaya dlm hidup terutamanya dr aspek material iaitu kekayaan, perniagaan dan alam pekerjaan. ~ Sekiranya pintu chakra ini tersumbat, individu akan cenderung membentuk personaliti yg penakut, bimbang, sering kecewa, merasa tidak selamat dan akan mudah mendapat masalah kesihatan berkaitan obesity, anorexia nervosa, artritis dan sakit sendi dibahagian kaki terutamanya lutut. 




- Belly (Sacral) atau bahagian peranakan wanita
- Warna: Oren ~ Pintu ini mewakili sexuality, creativity, intuition and harga diri. Individu yang berkeyakinan, kreatif, berfikiran terbuka , berkemampuan untuk berinteraksi dgn baik dgn persekitarannya adalah mereka yg tidak mempunyai masalah pada pusat chakra kedua ini.
~ Sekiranya pintu ini tersumbat, individu akan cenderung memiliki personaliti yang panas baran, suka memanipulasi utk kepentingan diri, seorang yag suka mengongkong orang lain, berfikiran negatif & tertutup malah lack of energy.
~ Manakala masalah kesihatan yg sering terlibat buat mereka yg auranya terganggu di CHAKRA 2 ini akan mendapat penyakit seperti kidney failure, stiff lower back, constipation & muscles spams. 


 

- Solar Plexus (Perut)
- Warna: Kuning ~ Pintu ini mewakili kuasa peribadi (personal power), ego, passion, kesabaran, endurance, kemarahan & kekuatan. Pintu chakra yg seimbang & terpelihara akan membentuk personaliti yg ceria, outgoing, punya self-respect ~ harga diri, expressive ~ enjoy hidup dan challenges in life and STRONG SENSE OF PERSONAL POWER. ~ Sekiranya pintu ini tersumbat, akan membina personaliti yang TIADA KEYAKINAN DIRI, keliru, runsing, TERLALU MEMIKIRKAN PANDANGAN ORANG LAIN TERHADAP DIRINYA dan merasakan org lain mengawal hidup kita dan lama-kelamaan boleh membawa kepada STRESS. KEMURUNGAN DAN TIDAK MUSTAHIL JIKA TIDAK DIKAWAL BOLEH MENYEBABKAN MASALAH KESIHATAN MENTAL.
~ Masalah kesihatan yg terlibat pula adalah penghadaman, liver problems, diabetes, nervous exhaustion & food allergies. 



- Heart (Jantung)
- Warna: Hijau ~ Pintu ini mewakili emosi, kasih syg, compassion dan kerohaniah (spiritual).Chakra ini menghubungankan kekuatan jasad , ruh & akal....Individu yg chakra keempatnya seimbang dan cantik mempunyai personaliti ekstrovert ~ peramah, compassionate, empathy, desire to nurture others and see the good in everyone ~ memandang insan lain dgn penuh rasa hormat, dignity dan punya potensi & kelebihan yg boleh dibangunkan....
~ Psikologi harmoni individu terlibat terdiri drpd mereka yang bijak berbicara,kreatif dlm penulisan, tenang, penyayang, setia, fokus dan pemimpiN yang bagus.
~ Sekiranya pintu ini tersumbat, kita mmepunyai membetuk personaliti yang paranoid, indecisive (x tetap pendirian), takut dikecewakan dan tidak tahu menghargai kasih syg.
~ Masalah kesihatan yg mungkin menyinggah sekiranya tiada keseimbangan aura di chakra ini adalah serangan jantung, tekanan darah tinngi, insomnia dan kesukaran bernafas. 



- Throat (Leher)                                                                                                                                          
- Warna: Biru Pintu ini mewakili pusat komunikasi samada melalui suara atau tulisan. Pusat chakra yg terpelihara membentuk personaliti individu yg kreatif dlm pemikiran, penulisan & juga hubungan komunikasi.
~ Psikologi harmoni individu terlibat terdiri drpd mereka yang bijak berbicara,kreatif dlm penulisan, tenang, penyayang, setia, fokus dan pemimpim yang bagus.
~ Leher / throat is where anger is stored and finally let go. If it si out of balance you may hold back, feel timid, be quiet, feel weak or can't express your thought.
~ Sekiranya pintu ini tersumbat, kita adalah org yg lemah semangat, tidak percaya akan kebolehan sendiri, pendiam & takut pada bayang2 sendiri.
~ Masalah kesihatan terlibat pula adalah hyperthyroid, skin irritations, ear infection, sore throat, inflamations and back pain. 



- Third Eye (Mata ke3)
- Warna: Indigo ~ Pintu ini mewakili AURA SENSUAL & pusat utk kebolehan psikik, minda & spiritual yg tinggi.. Golongan yang chakra 6 nya terpelihara merupakan individu KENAL MATLAMAT YANG DIINGINKAN DALAM KEHIDUPAN, mempunyai kebolehan telepati dan berupaya "membaca" personaliti & kehidupan org lain.
~ Gelombang ini dapat menjana minda, menajamkan visi, merancang, mengawal kelenjar ptuitari, telinga, hidung dan sistem saraf.
~ Psikologi yg harmoni membentuk personaliti diri yang mempunyai gerak hati @ intuisi yang tajam, peka, perancang, bijak, jujur, bersemangat, imaginasi dan berkepemimpinan.
~ Ia juga berperanan sbg pusat yang akan menapis segala kecenderungan negatif dan penyingkiran sifat pentingkan diri sendiri & tamak.
~Sekiranya pintu ini tidak seimbang, akan membentuk personaliti individu yang takutkan kejayaan, tidak asertif dan ego tidak bertempat.
~ Kesan fizikal boleh mengakibatkan masalah mata, telinga, hidung, sinus, sakit tengkuk, resdung dan insomnia ~ Sekiranya pintu ini tersumbat, kita adalah akan terjerumus membentuk personaliti yang takut -tidak asertif, tiada ketegasan dlm diri...tidak ada prinsip mudah dipermainkan orang, takut pada kejayaan, mudah disubahatkan oleh unsur syaitan & negatif dan juga EGO. 



- Crown (Ubun2)
 - Warna: Violet & Putih ~ Pintu ini mewakili wisdom, pusat spiritual, fikiran2 yg dinamik dan tenaga2 yg alpha. INILAH anugerah Allah paling beharga....nikmat fakulti akal yang perlu kita pelihara dan manfaatkannya dlm usaha kita mencari kebaikan di dunia & akhirat..Individu yg menjaga pintu tenaga ini adalah individu yg memiliki kerohaniah & kognitif juga positif thinking yang tinggi. .
~ Merupakan tingkat tertinggi ygmenghubungkaitkan sistem lain dgn sistem pusat manusia iaitu otak.
~ Berfungsi mengawal kestabilan tenaga minda.Ia juga dikenali sbg talian hayat yg menghubungkan manusia dgn dunia luar terutamanya MAHA PENCIPTA.
INILAH anugerah Allah paling beharga....nikmat fakulti akal yang perlu kita pelihara dan manfaatkannya dlm usaha kita mencari kebaikan di dunia & akhirat.
~ Individu yg menjg pintu tenaga ini adalah individu yg memiliki kerohaniah juga kognitif dan positif thinking yang tinggi. Memiliki personaliti diri yg berkarisma, unik, deria akal yg sempurna, bersemangat tinggi, rasional & holistik.
~ Kedudukannya yg terletak di ubun-ubun kepala berfungsi sbg pusat pengaliran tenaga roh. Dari segi Islam roh ditiup melalui ubun-ubun...maka pintu inilah yang seharusnya dipelihara sebaiknya.
Sbg cth : Jika diperhalusi individu yg mempunyai hubungan yang mantap & kemas dgn Al-Khaliq (CHAKRA 7) + memelihara QALBU (CHAKRA 4) jelas terpamer kejernihan & ketenangan di wajahnya...gabungan getaran dari CHAKRA 7 & CHAKRA 4 inilah yang memberi impak yg padu ke arah kesejahteraan dan keharmonian dlm kehidupannya...sungguhpun diuji namun tembok auranya sukar sekali diganggu mahupun dicerobohi. Disokong pula dengan CHAKRA 1 yang mengawal AURA STAMINA @ will power insyaAllah melancarkan lagi perjalanan kehidupan individu.
~ Sekiranya tidak seimbang, individu cenderung mempunyai perasaan kecewa, putus asa dan hampa.
~ Aura violet @ putih ini menjaga kelenjar pineal dan sistem minda.
~ Kesan fizikalnya sekiranya tidak seimbang boleh menyebabkan penyakit nyanyuk , histeria, down syndrom, epilepsi, sakit kepala, migrane, darah tinggi

sekian sahaja pembelajaran kita untuk hari ini=) jika ada sebarang kemusykilan, sila hantarkan komen anda di bawah...hehe 

No comments: