Monday, February 15, 2010

Petua Kempiskan Perut

Assalamualaikum W.B.T

Kepada kawan-kawan yang masih berjuang untuk mengempiskan perut ha...ini ada petua untuk anda kempiskan perut.
Kepada yang menganggap tummy tu lambang kemachoan, anda tidak perlu menonton video ini.
Kepada anda yang telah mencuba berbagai macam cara untuk kempiskan perut sebelum ini, tetapi masih tidak berjaya, apa kata anda cuba langkah-langkah yang akan diterangkan ini.

1. Jangan berlapar. Makanan memberi tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar muscle untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah.
Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasaannya anda akan makan dengan banyak. Pada masa ini walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal tetapi metabolisma tubuh anda masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi.

2. Ambil sesuatu yang pahit sebelum makan. Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakkan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3. Minum 8 gelas air sehari. Air penting bagi badan. Ia turut membantu metabolisma dan penyimpanan lemak di dalam badan.

4. Jangan minum minuman bergas. Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.


5. Kurangkan pengambilan garam. Pengambilan garam yang tinggi menggalakkan penakungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menakung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.

6. Ambil sarapan pagi. Menurut satu kajian mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding yang mengambil sarapan . Sarapan pagi menstabilkan hormon dan paras gula dalam darah. Kadar metabolisma juga meningkat untuk membakar kalori.

7. Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan. Apabila kita makan perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukkan kepuasan.

8. Kunyah makanan kepada cebisan yang kecil kerana ia akan memudahkan penghadaman.

9. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali tetapi dengan kuantiti yang banyak.

10.Jika nada terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.

11.Kurangkan pengambilan majerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh usah ada benda ni dalam peti ais anda.

12.Apabila makan di restoran atau gerai pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakkan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.

13.Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah. Tetapi awas ye, 'buah melaka' tidak termasuk dalam kategori buah-buahan yang dimaksudkan!

14.Ambil makanan yang berempah. Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, tetapi ia juga meningkatkan pembakaran lemak.


15.Pilih lebih banyak bijirin dan kekacang dalam makanan. Bijirin adalah sumber utama tenaga. Bijirin mengandungi banyak karbohidrat komleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.

16.Berjalan-jalan selepas makan. Selain memberi peluang makanan untuk turun, kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan, satu kalori akan digunakan. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru sahaja terisi.

17.Untuk kempiskan perut, gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan akan dapat dilakukan dengan alat seperti permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek atau hula hoop yang memiliki perut yang lebih kecil dan cantik.

18.Kurangkan pengambilan gula kerana satu sudu gula mengandungi 32kilo kalori.

19.Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing seperti jalan cepat, naik tangga, berenang, menunggang basikal dan bersenam dan buat regangan.

20.Ambil limau nipis yang telah dicampur dengan teh tanpa gula untuk diminum setiap hari. Amalkan dan insyaAllah perut anda yang buncit akan kempis. Petua ini hanya untuk mereka yang tiada sebarang penyakit.

11 comments:

maisyara Pot! Pot! said...

ape yg pnting nk kmpis kn perut ialah wt ssuatu aktiviti.. hehehe.. mcm mak mai ckp, nk mkn sblom lapar, berhenti mkn sblom kenyang.. :D

Zahratulhayat said...

jgn makan pastu tido kan.
haha...confirm buncit :)

neway, good tips :)
Tq

hanismalik said...

Yups...betui...amalkan gaya hidup yang sihat...nnt boleh langsing mcm sy...hehe

Shahrul Shaharuddin said...

shahroll_ery@yahoo.com.my


shahroll photo

norfaridahanum said...

jd awak buncit ke x?HAHHA!

hanismalik said...

sy xbuncit la...hensem mcm ni ckp buncit plak...haha

baginda® said...

real betul

hans said...

owh,patut perut aku skrg kurang buncit sebab aku dah amalkan setengah daripada petua nih
hahaha

hanismalik said...

apa yg real baginda?hehe...

Hans: klu amalkn sume bleh jd keding kot...haha

Mohd Shahrul Hafizi said...

Kool! Thanks for the tips bro.

Md Nasir said...

salam..
badan kalu kurus pastu perut plak buncit..buruk pliss..

p/s:gambar x bleh blah..hahaha