Saturday, February 27, 2010

Ayam

Assalamualaikum w.b.t

Dah lama xupdate blog. Masih tercari-cari idea akhirnye ada seorang hamba Allah ni suruh aku wat entri tentang ayam. Ok fine. Xde masalah untuk aku yang mempunyai otak kilang memproses idea. Lepas ni klu ada sesiapa yang nak mintak aku buat entri ape2 just cakap jer...nnt aku buatkan...hehe...

Ok, ayam. Ape tu ayam? Mengikut ensiklopedia Wikipedia:

Ayam (Gallus gallus, Gallus gallus domesticus) merupakan sejenis burung peliharaan yang seringkali diternak bagi telurnya. Ia dipercayai berasal daripada Ayam Hutan Merah Asia (Asian Red Junglefowl).
Ayam merupakan burung paling biasa di dunia. Dianggarkan terdapat 24 bilion pada tahun 2003, menurut Firefly Encyclopedia of Birds.
Ayam merupakan haiwan maserba. Ia makan hampir apa sahaja, dari bijian ke daunan dan dari serangga ke tikus. Namun ayam ternakan biasanya diberi makanan khas seperti bijirin dan sumber protein. Ayam ternakan biasanya tidak dapat terbang begitu jauh.
Ayam merupakan makanan yang sangat digemari dan boleh digoreng untuk dimakan begitu sahaja ataupun sebagai lauk untuk dimakan bersama nasi.

Itu mengikut kata2 Encik Wiki la. Kalau mengikut aku plak, ayam adalah sejenis binatang yang tidak boleh dijadikan contoh atas sikapnya. Ayam adalah sejenis binatang yang mempunyai nafsu yang sangat besar dan suka melakukan sumbang mahram. Dengan mak dia nak, dengan anak dia nak, dengan cucu pun dia nak. Kalau dia hidup lagi masa cicit dia lahir pun dia nak jgk. Jadi, ayam bukanlah sejenis binatang yang boleh dijadikan suri teladan yang boleh diajar kepada anak-anak. Tidak seperti kisah teladan Sang Kancil. Sebab itu dalam kisah Nabi Ibrahim, salah satu burung yang disembelih dan dipotong badannya adalah ayam. Kisah ini bertujuan untuk mengingatkan manusia tentang sifat ayam itu sendiri macam aku cakap tadi. Mungkin satu kajian perlu dibuat kepada pesalah2 kes2 rogol dan sumbang mahram untuk melihat adakah mereka ini selalu makan ayam? Mungkin juga hormon ayam yang tidak baik boleh diserap ke dalam badan seseorang yang memakan ayam lalu menimbulkan nafsu yang melampau. 

Ayam ada beberapa jenis. Antaranya ayam hutan, ayam kampung, ayam disuntik dan ayam yang mampu menyuntik dirinya sendiri macam gambar di bawah ni. 
 
Gambar dari blog Mazidul Akmal Sidek

Persoalannya, kenapa golongan ini dipanggil ayam? bukan itik ke, kucing ke, kambing ke, atau lembu yang sinonim dengan tiada otak seperti mereka ini? Kesimpulannya, berbalik semula apa yang disebut di atas tadi, ayam sangat terkenal dengan nafsunya yang tinggi dan sanggup melakukan perbuatan haram. Malah tidak segan silu untuk berpacaran dengan anaknya sendiri depan bininya sendiri. Bukan si jantan jer macam tu, betina tu pun 2x5 jer. Abis, kalau dah tgok laki sendiri berpacaran ng anaknye sendiri bukannyer nak tegur ke ape ke tapi bleh plak ikut jantan lain. Memang xreti nak insaf makhluk bernama ayam ni. Setakat sumbang mahram tu perkara biasa. 

Beberapa bulan lepas aku ada jugak bela ayam. So, bile perhatikan sifat ayam ni banyak perkara kita boleh belajar. Kadang-kadang rasa nak tergelak pulak bile pikirkan hal-hal ayam nih. Bayangkan kalau kita nak fikirkan gelaran pangkat untuk setiap anak-anak ayam yang lahir tu. Macam mana dia nak panggil bapak dia, mak dia, mak ng pak sedara dia. Kalau generasi pertama tu ok lagi. Tapi kalau dah masuk ke generasi kedua dan seterusnya yang melibatkan perkahwinan campur ni, sangatlah merumitkan. Ok, aku bagi contoh di sini.

Ayam A = Bapak Ayam
Ayam B = Mak Ayam
Ayam C = Anak Ayam Betina
Ayam D = Anak Ayam Jantan
Ayam E = Cucu Ayam Betina (anak D dengan jiran sebelah)
Ayam F = ?

Kalau semua ayam ikut susur galur yang betul so tiada masalah la untuk Ayam C dan D nak panggil A tu bapak. Dan D dan E panggil A tu atuk. Tetapi secara realitinya, apabila Ayam C meningkat remaja, si bapaknyer la ekor yang pertama nak kenen2 ng beliau. Pantang si C pegi ke mana2 jer, akan ada la si A follow di belakang. Nak tackle la maknanyer tuh. Lagi2 bile si B sedang pregnant  atau sedang berpantang. 
Dipendekkan cerita, dah dapatla A tu dgn C. Lahirlah seekor anak yang comel iaitu ayam F. Masalahnye di sini, apabila keluarga ayam ini berkumpul di pagi hari raya untuk bermaaf-maafan, macam mn situasi F ni nak panggil bapaknya tu bapak? F ni adalah merupakan cucu kepada B tetapi anak kepada A. C adalah anak kepada A dan F juga adalah anak kepada A. Tetapi dalam masa yg sama, F juga adalah anak kepada C yang merupakan anak dan merangkap kekasih A. Adakah F ini adalah adik beradik kepada C kerana mempunyai bapak yang sama. Masalahnye, F lahir dari perut C iaitu pangkatnya adalah adik beradik. Macam mana kakak boleh mengandungkan adikknya sendiri??? Macam mana pula dengan nenek si F? dia harus memanggilnya nenek tetapi dalam masa yang sama memanggil suami maknyer itu sebagai bapak??? Dan bolehkah dia memanggil D sebagai Pak Long sedangkan dalam masa yang sama dia juga mempunyai bapak yang sama dengan D. Dengan E pula, mereka iaitu E dan F sama2 cucu kepada B tetapi berlainan datuk. Jika datuk E adalah A, datuk F pula adalah bapak kepada A. Sangat pelik untuk ditafsirkan bukan? Ini belum masuk lagi ke generasi ketiga. Perkara ini boleh dilihat secara lawak, boleh juga dilihat secara serius.

Moral of the story, elakkan sumbang mahram dan elakkan membeli ayam yang haram kerana tidak baik untuk kesihatan. Semoga mendapat pengajaran daripada kisah si ayam. hehehe.... wassalam=)



6 comments:

MiSyA GaDiS TeRbiLanG said...

Haks3

Ok berjaye! BravO XD

hanismalik said...

hehe...saper suruh bg idea...kn dh dapat satu entri...ada idea lg x?=p

ZE said...

HP, disebabkn name ak Z..
Z = Zero ayam..=)

hanismalik said...

uik...ZE xmakan ayam??=)

Billet-DOux said...

Hui.. pandai nyer elaborate crita.. bangau bleh? heheh

Mohd Shahrul Hafizi said...

Hahaha.
Pening plak aku baca.
Aku suka daging lembu. Ada cerita pasal lembu tak?