Wednesday, February 17, 2010

Magnavox Odyssey


 Assalamualaikum w.b.t
   Mendengar perkataan ”game”, tentu kita terus teringat pada konsol Playstation yang boleh dimainkan melalui televisyen di rumah, atau mungkin komputer pribadi di bilik tidur.Game memang sudah menjadi salah satu hiburan yang mengasyikkan, tidak hanya bagi kanak-kanak dan remaja, tetapi kadang kala orang dewasa juga turut bermain game di waktu lapang mereka.

Tetapi pernahkah anda bertanya-tanya, bilakah sebenarnya permainan game mulai muncul?Dan bagaimana asal usul dan perjalanan panjang dunia game? Kali ini, saya akan memaparkan mengenai sejarah game generasi perdana iaitu generasi pertama. Magnavox Odyssey merupakan konsol game di rumah yang  pertama di dunia dan telah dicipta oleh Ralph Baer pada 24 May 1972.Pada masa itu, masih ramai yang belum mengenal apa itu konsol, apa itu game computer.
Yang ada hanya istilah ”video game”, yaitu sebuah permainan elektronik yang menampilkan gambar bergerak (video).
Pada tahun 1972, sebuah syarikat bernama Magnavox meluncurkan video game pertama, yaitu Odyssey.Boleh dikatakan, Odyssey bukanlah sebuah mesin yang berjaya dan penjualannya tidak menunjukkan permintaan pengguna yang tinggi.
Tidak lama selepas itu, sebuah game arcade legendaris Atari bernama Pong muncul. Pong merupakan sebuah game sederhana yang mengambil konsep permainan tenis, satu bola dan 2 papan di kiri dan kanan.
Pemain boleh berusaha mengembalikan bola ke kawasan lawan dan konsep permainan ini masih diteruskan pada masa kini tetapi telah diberi animasi yang lebih menarik.
Atari Pong dicipta dalam bentuk sebuah mesin ding dong bernama Sears. Akhirnya, pada tahun 1975, Magnavox menyerah dan menghentikan produksi Odyssey.  Sebagai gantinya, mereka mengikuti jejak Atari, memproduksi mesin ding dong bernama Odyssey 100, yang khusus menyajikan game Pong.
Pada tahun 1978, Magnavox melancarkan Odyssey 2 iaitu generasi kedua permainan konsol mereka. Dari segi rekabentuk permainan konsol ini, jika Odyssey pertama menggunakan aplikasi circuit cards, Odyssey 2 pula menggunakan aplikasi ROM Cartridges yang boleh diprogramkan.  Dengan penambahbaikan ini, setiap game dilengkapi dengan pengalaman yang sangat unik. Setiap game mempunyai latarbelakang grafik, jumlah pungutan mata, musik dan sebagainya.