Saturday, July 12, 2008

Rich Dad, Poor Dad!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera!


Alhamdulillah, sekali lagi aku berkesempatan untuk menceritakan sesuatu dalam blog aku ini. Kali ni, aku terbuka hati untuk berkongsi sedikit ilmu yang aku ada bersama kamu semua. Aku tidak mengharapkan pendapat kamu semua setelah baca blog ini, cume culuplah sekadar sekiranya kamu semua dapatlah mengambil sedikit masa untuk membuat renungan terhadap apa yang kamu semua sedang lakukan dan apa yang kamu rancang untuk masa hadapan. Amat penting untuk kita rancang hidup kita kerana kita bukan hendak hidup setahun dua sahaja. Apa yang kita lakukan hari ini menentukan apa yang akan berlaku pada hari esok dan hari-hari yang seterusnya.


Beberapa hari yang lepas aku berkesempatan untuk membaca sebuah buku motivasi yang ditulis oleh penulis terkenal iaitu Robert T. Kiyosaki bertajuk “RICH DAD, POOR DAD”. Walaupun buku ini sudah bertahun berada di pasaran, tetapi baru kali ini aku berkesempatan membacanya. Apa yang ingin aku ceritakan di sini adalah, buku ini amat menarik perhatian aku. Hanya beberapa helai aku baca telah membuatkan aku terus “sangkut” dan membacanya hingga tamat. Buku ini memang mengiyakan segala apa yang aku telah buat dan sedang lakukan selama ini. Atas dasar itulah aku dapat membaca buku ini dengan tekun sehingga dapat membuat sedikit rumusan seperti di bawah.


Buku ini telah membuka beberapa persoalan di mana antaranya keberkesanan sistem persekolahan, kitaran hidup kita, perbezaan pendapat antara yang kaya dengan yang terpelajar serta pelbagai lagi. Di sini, mungkin aku tidak dapat menjelaskan semuanya jadi sekiranya kamu semua tertarik dengan apa yang aku sampaikan selepas ini, mungkin kamu semua boleh membaca sendiri buku tersebut. Menurut Robert T. Kiyosaki, kitaran hidup yang sedang dijalani oleh 90% penduduk bumi ini digelar sebagai “Rat Race”. Sekiranya kamu semua renungkan, setiap daripada kita ini sedang melakukan rutin harian dan matlamat hidup yang sama sahaja. Bermula daripada datuk moyang kita, ibu bapa kita, seterusnya kita juga melakukan perkara yang sama sehinggalah ke anak cucu kita kemudiannya. Isu yang hendak ditegaskan di sini adalah berkenaan kesenangan dan kesusahan hidup.

Jadi marilah kita sama-sama lihat adakah selama ini kita turut sama terperangkap dalam “Rat Race”. Pernah atau tidak ibu bapa kamu semua berpesan supaya belajar bersungguh-sungguh dan kuat agar kamu semua dapat kerja yang terjamin dan gaji yang lumayan? Bukankan itu semua nasihat yang berguna dan amat baik sekali pada pandangan kamu semua? Bahkan, kerajaan sendiri amat menitikberatkan pendidikan dalam diri setiap rakyat agar setiap graduan yang lahir mampu memperolehi kerja yang baik serta mengurangkan kadar pengangguran. Tetapi, apa reaksi kamu semua sekiranya aku katakan semua nasihat tersebut merupakan nasihat yang sangat tidak baik dan tidak dapat membantu menjamin kejayaan anak-anak di masa hadapan? Pelik bukan? Aku tidak pelik sekiranya kamu semua rasa pelik dengan kenyataan aku tadi. Itu semua adalah lumrah kerana aku pun pernah tergolong dalam pemikiran seperti kamu sekarang. Namun, setelah aku membaca buku tersebut aku bertambah yakin keputusan aku menolak tawaran sambung belajar tersebut adalah keputusan yang tepat.

Mengapa aku kata demikian? Ini kerana, untuk pengetahuan kamu semua, apa yang kita selama ini buat hanyalah belajar dan mengharapkan kerjaya stabil yang masih belum terjamin sama ada masih ada ruang atau tidak untuk kita suatu hari nanti disebabkan perkembangan ekonomi ini berkadar langsung dengan pertambahan penduduk. Di sini, aku lebih tertarik untuk mengupas persoalan sekiranya kamu semua berjaya memperolehi kerja yang diidamkan kerana itulah maksud yang hendak disampaikan melalui buku tersebut. Persolan saya di sini, apakah kerjaya yang anda inginkan dan berapakah anggaran pendapatan yang anda impikan? Tepuk dada tanya sendiri! Sebenarnya, kamu semua perasan ataupun tidak, ibu bapa kita sibuk bertungkus lumus kerja keras semata-mata untuk mendapat gaji di hujung bulan? Semua yang dilakukan adalah untuk meneruskan kelangsungan hidup serta membesarkan kita. Sekiranya jumlah yang diperolehi sudah tidak mencukupi lagi disebabkan keperluan hidup meningkat, akan adalah yang cuba melakukan pelbagai cara untuk meningkatkan pendapatan. Sesetengah orang akan sibuk melobi diri sendiri untuk kenaikan pangkat dan gaji, ada yang melakukan kerja “part-time”, dan ada juga yang sanggup sambung belajar untuk membuat “specialization” dalam bidang berkaitan kononnya untuk mendapatkan pendapatan yang lebih tinggi seperti yang dilakukan oleh doctor, akauntan, jurutera dan sebagainya. Idea tentang “specialization” atau dalam Bahasa Melayunya “pengkhususan” sememangnya amat popular di institusi pengajian dan juga tempat kerja. Sebab itulah, ramai pensyarah yang sudah bijak masih sanggup sambung belajar hingga peringkat PhD semata-mata untuk kenaikan pangkat dan gaji. Ya, aku akui semua ini adalah benar. Kamu akan dapat kenaikan yang diidamkan tetapi sekiranya kamu bernasib baik. Actually, the more specialized you become, the more you are trapped and dependent on that specialty. Itulah kenyataannya yang perlu kamu sedar. Sekiranya kamu sebagai doktor sudah “specialize” dalam bidang “orthopedic” maka dalam bahagian itu sahajalah kamu akan terus bekerja. Apa akan terjadi sekiranya terlalu ramai doktor yang membuat pengkhususan dalam bidang tersebut sehinggakan jumlah doktor melebihi jumlah tenaga kerja yang diperlukan di setiap hospital? Bukankan ini akan merungsingkan anda sekiranya khidmat anda tidak diperlukan lagi? Jadi, apa yang anda hendak buat seterusnya dalam hidup? Fikir-fikirkan!


Seterusnya, mari kita berbincang dalam aspek ekonomi dan kewangan pula. Sebentar tadi kita bercerita tentang mendapat kerjaya yang bagus dan gaji yang tinggi. Sekarang, mari kita lihat apakah realitinya sekiranya kamu semua berjaya mendapat semua itu. Untuk pengetahuan kamu, realiti kisah hidup pekerja makan gaji adalah serupa. Tiada bezanya sama ada kamu berjaya mendapat kerja yang baik serta gaji yang lumayan berbanding dengan mereka yang kerja di syarikat kecil dan bergaji kecil. Ini kerana, segala yang kamu lakukan itu hanyalah semata-mata untuk membayar cukai kepada kerajaan. Semakin tinggi pendapatan kamu, semakin tinggilah jumlah cukai atas pendapatan yang perlu kamu bayar. Jumlah hutang turut meningkat. Inilah realiti yang tidak semua orang dapat melihatnya. Aku bagi perbezaan di bawah ini agar kamu semua dapat membuka mata tentang realiti orang berniaga dengan orang yang bekerja untuk orang lain.


The RICH with corporations.

  1. Earn
  2. Spend
  3. Pay taxes

People who work for corporations.

  1. Earn
  2. Pay taxes
  3. Spend

Kesimpulan daripada perbezaan di atas kita dapat melihat bahawa, sekiranya kamu bekerja makan gaji jumlah pendapatan bersih kamu adalah setelah kamu membayar segala cukai termasuklah cukai pendapatan, kad kredit, ansuran rumah dan kereta, segala bil, dan macam-macam lagi. Jadi yang tinggal untuk dibelanja hanyalah baki setelah tolak kesemuanya, itupun sekiranya masih ada. Bagi yang berpendapatan tinggi mungkin akan mengatakan baki mereka masih banyak tetapi hakikatnya semakin tinggi pendapatan kamu, secara automatiknya semakin banyaklah cukai pendapatan serta jumlah tanggungan kamu. Sudah tentu kamu mengidamkan rumah yang lebih luas dan selesa serta kereta yang besar. Hal ini menyebabkan, jumlah bayaran ansuran menjadi lebih tinggi. Daripada bercita-cita hendak meninggalkan harta yang banyak untuk anak-anak, akhirnya yang diwarisi hanyalah hutang yang tidak berkesudahan.

Walaubagaimanapun, tidak seperti golongan peniaga. Mereka hanya membayar cukai setelah segala perbelanjaan diselesaikan. Cukai yang perlu mereka bayar hanyalah cukai pendapatan. Sekiranya baki yang tinggal sedikit, maka semakin sedikitlah jumlah cukai yang perlu dibayar. Mungkin ramai yang membaca sedang keliru atau tidak faham apa yang saya sedang katakan. Ini disebabkan, sistem pembelajaran kita selama ini hanya menumpukan bagaimana untuk mendapat kerjaya yang selamat tetapi kita tidak pernah diajar mengenai aspek perakaunan dan kewangan. Tetapi, itulah hakikatnya dimana golongan yang lebih banyak menghabiskan duit membayar cukai bukanlah golongan yang kaya tetapi mereka yang miskin dan berpendapatan rendah. (Golongan kaya di sini merujuk golongan mereka yang berniaga).


Daripada apa yang dapat kita lihat, sistem persekolahan kita selama ini merupakan sistem pembelajaran yang kuno yang tidak cukup memberi kita persediaan menghadapi dunia yang nyata. Dunia sudah berubah tetapi sistem pembelajaran tidak mampu seiring dengan perubahannya. Mahukah kita peruntukkan beberapa tahun lagi mengikuti sistem pembelajaran ini , belajar subjek-subjek yang secara terang tidak akan kita praktikkan kesemuanya samata-mata untuk menyiapkan diri menghadapi dunia yang sudah tidak wujud lagi? Dunia semakin pesat, jadi persiapan penting yang perlu ditanam dalam diri kita dan anak-anak adalah mengenai “financial intelligence”. Financial Intelligence is a synergy of accounting, investing, marketing and law. Combine those four technical skills and making money with money is easier. Sebenarnya, untuk memperolehi kekayaan bukanlah melalui “work hard” tetapi melalui kebijaksanaan kita sendiri bagaimana hendak membuatkan duit bekerja untuk kita, bukannya kita bekerja untuk duit. Segala yang baik datangnya dari Allah SWT dan yang buruk datangnya dari kelemahan diri aku sendiri. Sebelum aku menamatkan tulisan aku ini, aku hendak kamu renungkan petikan di bawah agar kita sama-sama dapat iktibar.


Don’t be like a little hamsters running around in those little metal wheels. Their little furry legs are spinning furiously, the wheel is turning furiously, but come tomorrow morning they’ll still be in the same cage; great job!


Ayah yang terpelajar tetapi miskin akan nasihatkan anaknya berkerjalah untuk syarikat yang baik, Ayah yang kaya akan nasihatkan anaknya binalah syarikat yang baik!


Satu lagi karya MohdHanis


No comments: