Thursday, November 4, 2010

Kenapa pentingnya menjaga bangsa dan tanah air

Dalam artikel kali ini, saya ingin mengupas mengapa setiap manusia itu perlu menjaga bangsa mereka sebagai mana pentingnya kita menjaga agama Islam. Menjaga bangsa bukan bermakna bersifat perkauman atau menolak bangsa-bangsa yang lain. Menjaga bangsa adalah untuk menjaga martabat bangsa di mata bangsa-bangsa yang lain. 
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). (Al-Hujurat: 13)

Allah SWT telah menetapkan dalam dunia ini mempunyai pelbagai bangsa dan bersuku puak iaitu mempunyai daerah-daerah atau kawasan masing-masing dengan tidak lain tidak bukan bertujuan untuk memakmurkan bumi Allah SWT selaku khalifah di muka bumi ini.

Setiap bangsa ini telah dilahirkan dengan sifat peribadi dan keunikan masing-masing sesuai dengan persekitaran daerah atau kawasan masing-masing. Setiap bangsa mempunyai daya tahan diri tersendiri yang telah diberikan oleh Allah SWT sesuai dengan jenis iklim dan faktor pemakanan di sesuatu kawasan. Bayangkan jika kita cuba mengubah penduduk eskimo ke Afrika, dan orang Zulu ke kutub utara. Barangkali, mungkin orang Eskimo terpaksa menjadi kejam kepada orang Zulu supaya menyediakan tempat tinggal berteduh yang nyaman untuk mereka semata-mata mereka tidak mampu untuk berpanas terik.

Kemungkinan juga, orang Zulu pula terpaksa bertindak kejam terhadap penduduk eskimo merampas hasil tangkapan ikan dan buruan mereka semata-mata disebabkan mereka tidak tahan dengan sejuk dingin cuaca di kutub utara. Atau mungkin, masing-masing akan mati kelaparan dalam jangka masa yang singkat disebabkan tidak mampu dan mahu mengadaptasi dengan corak serta cara kehidupan di tempat baru itu. Jika tidak mereka yang mati, kemungkinan pula kawasan yang baru mereka diami itu akan mengalami kemusnahan yang amat dasyat semata-mata untuk menyesuaikan dengan diri masing-masing. Contohnya, orang Zulu akan melakukan pembakaran luas yang terbuka di kutub utara untuk mendapatkan haba, manakala orang Eskimo akan mengorek parit atau lubang yang panjang dan dalam daripada sumber air supaya dapat menyejukkan badan mereka.

Kerana itu, setiap bangsa diberikan satu kawasan masing-masing untuk dijaga supaya bumi ini sentiasa aman dan makmur. Apa yang akan terjadi sekiranya migrasi satu-satu bangsa yang tidak seharusnya berada di sesuatu kawasan? Seandainya jumlah mereka kecil, mungkin tidak akan menjadi ancaman kepada penduduk asal. Sebaliknya jika proses migrasi ini dilakukan dalam jumlah yang besar tidak mustahil bakal menjadi ancaman kepada penduduk tempatan yang asal bukan sahaja dari segi pemilikan tanah dan ekonomi, bahkan menggugat budaya asli penduduk tempatan semata-mata penduduk migrasi enggan berasimilasi dengan budaya tempatan.

Berdasarkan surah Al-Hujurah ayat 13 di atas Allah SWT menyuruh kita supaya berkenal-kenalan sesama bangsa dan puak itu. Maksudnya di sini, setiap bangsa perlulah mengenali diri dan bangsa mereka dahulu sebelum mengenali bangsa-bangsa yang lain. Itulah maksud berkenal-kenalan iaitu membawa maksud saling. Namun sesetengah pihak cuma mempolitikkan ayat ini dengan mengambil hujung pangkal ayat ini sahaja iaitu bangsa yang terbaik adalah bangsa yang baik amalannya di sisi Allah SWT.

Mari kita lihat kronologi bagaimana kita menuju zaman kehancuran. Orang kafir tahu  bahawa mereka tidak mampu mengalahkan Islam dengan cara hanya peperangan. Sebab itulah, satu strategi licik yang telah dijalankan pada zaman penjajahan adalah mereka membawa masuk rakyat asing dalam kuatiti yang bukan sedikit ke Tanah Melayu ini. Strategi ini adalah untuk melumpuhkan kuasa majoriti penduduk tempatan dalam mempertahankan tanah air supaya negara ini dikongsimilikan. Ini adalah strategi menghancurkan suku puak penduduk tempatan.

Namun, strategi ini belum mampu sepenuhnya meruntuhkan Islam penduduk tempatan kerana bangsa Melayu telah sebati dengan agama Islam sejak zaman berzaman. Maka, strategi seterusnya adalah dengan permainan politik hentam-menghentam pihak lawan, dan bela mengkhinzir buta pihak sendiri walaupun ada cacat-celanya. Maka terhasillah satu istilah "perkauman" yang wujud hasil permainan politikus kotor seperti tikus. Istilah ini wujud untuk menghalang rakyat daripada menyentuh sensitiviti kaum yang lain sedangkan kita lupa, sensitiviti kita telah lama calar dan robek ketika proses migrasi besar-besaran dahulu kala. 

Bukan kita mahu membenci bangsa yang lain kerana menetap di sini, tetapi kita marah kerana kedatangan mereka bukan untuk mengenali penduduk tempatan, sebaliknya mahu menguasai tanah asal orang tempatan. Siapa yang tidak marah apabila tetamu yang tiba-tiba datang mahu memilih "master bedroom" atau bilik utama rumah kita untuk tidur. Seterusnya, mereka merebut ruang tamu pula. Akhirnya, seluruh rumah mahu dimiliki atas alasan sudah lama menetap di rumah kita.

Kita tidak pernah menolak ayat dari surah Al-Hujurat tersebut kerana bangsa Melayu memang terkenal dalam melayani tetamu. Kita juga suka mengenali mereka. Buktinya sejak pemerintahan Srivijaya lagi, bangsa Melayu telah lama belayar ke merata ceruk dunia untuk berdagang sambil mengenali tamdun bangsa yang lain. Namun, jangan kerana dek kebaikan, mahu pula diambil kesempatan. Cubalah berasimilasi dengan budaya tempatan jika benar sayangkan negara ini. Ini tidak, berbahasa pun masih berterabur. 

Akhir sekali, cuba perhatikan di awal ayat tersebut:
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan...
Nah, ini satu lagi bukti kenapa kita perlu menolak dakwaan sesetengah pihak bahawa bangsa itu tidak penting di sisi Allah SWT. Dalam satu ayat yang sama, Allah SWT telah mengatakan dia menjadikan manusia ini berbangsa-bangsa dan bersuku puak. Namun ayat ini telah diselewengkan dengan satu teori bahawa Allah SWT tidak melihat bangsa dan warna kulit melainkan amalan sahaja. Sekali lagi ingin saya tegaskan, Islam tetap nombor satu walaupun bangsa lain beragama Islam yang memerintah negara ini. Tetapi itu itu tidak bermakna kita harus menolak takdir Allah SWT yang menjadikan kita bersuku puak ini? 

Jika semangat perkauman ini diketepikan, adakah suatu hari nanti kita akan menerima pakai teori kejantinaan pula? Adakah satu hari nanti kita akan mengagungkan satu Malaysia, satu jantina? Ingat, ini dalam satu ayat yang sama. Mungkin pada satu hari nanti budaya barat gay dan lesbian itu akan melekat ke dalam budaya kita pula. Kali ini apa pula hujah yang bakal digunakan untuk menyokong jantinalism ini? Mungkin mereka akan memutarbelitkan kisah turunnya Islam untuk membela nasib wanita supaya setanding dengan lelaki. Ini tidak mustahil terjadi memandangkan di barat sudah lama terjadi dan tidak mustahil akan menular ke sini.

Kedatangan Adam Lambert baru-baru ini ke Malaysia bagi menganjurkan konsert merupakan salah satu usaha ke arah jantinalisme. Untuk pengetahuan konsert ini mendapat sambutan di kalangan bangsa yang telah migrasi ke negara ini. Inilah satu lagi kesan yang akan terjadi apabila bangsa kita tidak bersatu di atas nama Islam. Bangsa perlu kuat supaya bangsa lain akan segan dengan kita. Kita perlu sedar bahawa faktor bangsa Melayu memeluk Islam adalah kerana suatu masa dahulu bangsa kita adalah bangsa yang kuat dan gagah di mata dunia. Sebab itulah, apabila raja-raja Melayu memeluk Islam, akan turut dianuti oleh rakyatnya. Adakah anda rasa sekiranya Islam itu dikenalkan hanya kepada kaum minoriti orang asli, maka Islam itu mudah tersebar dengan luas ke seluruh Malaysia ini? Fikir-fikirkanlah...adakah bangsa itu tidak penting?

Apa yang ditulis ini mungkin bukanlah seratus peratus tepat namun tidaklah harus ditolak sepenuhnya.  

No comments: