Monday, June 21, 2010

Lelaki sangat mudah untuk difahami

Adakah lelaki sukar untuk difahami?

Jawapannya adalah tidak. Pelbagai persoalan pada jawapan apabila isu ini langsung tidak diketengahkan. Aku, bagi pihak lelaki ingin menyatakan di sini bahawa lelaki sangat mudah untuk difahami. Tetapi tidak perlu untuk cuba memahami lelaki sebelum melangkah jauh untuk berkata-kata kerana lelaki tidak suka menyusahkan perempuan dengan meminta itu dan ini.


Lelaki amat suka menyuarakan apa yang tersurat dan tersirat. Mereka akan menyuarakan dengan jelas dan terang, supaya perempuan itu langsung faham apa yang dimaksudkan, tanpa perlu menyesakkan kepala yang sememangnya tengah serabut. Banyak lepas di mulut, lelaki Melayu sememangnya cekal tidak suka menyimpan dalam hati, dan memendam diri menjadi lemah.

Ini tips bagi perempuan yang nak bahagia dengan lelaki....

1.    Jangan buat-buat bodoh bila xnak pergi mana-mana tempat yang diajak oleh lelaki. Kalau xnak pergi bagitahu awal2 supaya kami boleh lepak rumah layan movie atau anime.

2.    Jangan saje2 nak cari gaduh...Kalau nak gaduh, gaduh betul2...xnak gaduh ala-ala manja gitu...xkuase nak layan...kalau lelaki tepon lepas gaduh, itu tandanya masih sayang. Itu tandanya masih sayang. Jangan pulak xangkat kecuali tgh dalam toilet. Kalau xsempat angkat, tolong missed call balik mintak call semula klu xcukup krdt. Bukan susah sangat pun. Eleh....nak bercinta sangat konon.

3.    Kalau ada lelaki asing start tegur dalam FB ke, YM ke, jawab ler...kalau xnak jawab kenapa approve. Buat private account tu jer. Maklumlah, lelaki kan suka tgok perempuan cun. Klu xminat, ada yg xkene la kt laki tu. Tapi rugikah untuk membalas komen atau teguran? Kalau tiada sorg lelaki pun yang tegur, sure korg akan rasa sangat down. Rasa diri xcantik, xbernilai dan sebagai. Jadi, start hargai teguran dank omen-komen lelaki. Mungkin salah seorang drp mereka jodoh anda. Jangan nnt dh tua single xlaku, baru nak start cari balik. No way!

4.    Kalau lelaki itu tegur macam-macam atas sebab seksi ke, apa ke bukan bermakna jeles xtentu pasal. Tapi sebab sayang xnak jadi makin seksi. Jangan pulak dapat pakwe yang langsung xpandai menegur...RUGI.

5.    Jika lelaki tanya pandai ke x masak, bgla jawapan yang betul. Ini x, kalau tanya pandai x masak, jawapannya mesti tidak. Tapi, bila perli dia xpandai masak, mesti akan bantah cakap pandai masak. Mana satu yang betul nih? Bukan apa, lelaki tidak suka ditipu. Ada suami yang tidak kisah bini xpandai masak, dan ada jgk suami yang suka makan di rumah masakan isteri. Jadi, kalau tidak pandai masak dan tidak mahu belajar masak, sila maklumkan lebih awal.

6.    Jangan nak tunjuk lebih pandai daripada lelaki walaupun mungkin korg CGPA lebih tinggi sket. Sbb kalau terserempak dengan anjing, belakang kami jugak korg berlindung.

7.    Lebih baik pilih lelaki yang ada sedikit ilmu agama daripada langsung xde ilmu agama. Lelaki pula suka perempuan yang menampakkan kealimannya...jadi lelaki tidak akan mengabaikan begitu sahaja perempuan macam ni sbb lebih mudah dijaga.

8.    Bila dah jemput hero anda tu datang ke rumah makan-makan, masaklah sedap2 sedikit. Jangan pula tunjuk kelemahan anda dalam bidang masakan kalau belum pandai masak. Lainlah kalau tujuan ajak jemput tu, nak suruh rasa masakan yang baru dipelajari. At least boleh jugak tuning kepala otak ni dari rumah nak makan masakan beginner. Ini x, dari rumah tahan lapar dari pagi tp sampai rumah awek xlalu makan. Boleh kene gastrik beb. Tapi kalau tujuan ajak tu mmg nak ajak makan2 sambil kenal2 ng org tua, kalau xpandai masak beli jer dekat luar. Bgtau jer pakwe menu tu order dari luar. Xperlu bersikap hipokritan.

9.    Kalau pompuan ni study sampai ke Puncak Tangkuban Parahu, Bandung sekalipun dah balik jgn pulak double stendet ng laki yg grad local U ni jer...sbb duit kami, duit rakyat jgk yang menyara anda di sana.

10.     Last but no least, kalau pun dah berkawan lama...bila terjumpa sekali dua tu tak payahlah buat intro fizikal sangat. Tak payahlah offer tangan untuk dipegang dan diraba sana sini.

11.    Hakikat kehidupan ini ialah...cinta itu buta bagi aku, sbb cinta bukan makhluk. Tapi manusia yang celik hati dan mata itulah yang harus mengawal arah tuju cinta masing-masing. Jangan pula cinta yang mengawal diri anda. Kelak akan terjerumus ke lembah durjana...dan cinta, jangan kau datang dengan sia-sia.

9 comments:

cik panadol said...

good info bro!
asyik citer psl pompuan jek...sesekalo dapat tau pasal rahsia lelaki syok gak hahaha!

themalin said...

sokong2! :))

nabilah_2908 said...

huhu..nice...

selalu juga tipu2 kt tk pndai masak..hehe.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
TOY STORY 3

Tokabaut said...

haha...boring asyik baca luahan perempuan jer...nasib lelaki makin x terbela plak rasanya...kekeke=p

rhapsody LiN said...

tertarik yg no 3 tu.. hehe.. ku private acc. so kt fb klu ade lelaki yg anonymous nk add ku akan tnye siapa dulu and ku x kn approve org yg x knl.. pernah ade satu hari tu ade org marah sbb ku x approve. kata jual mahal. huhu.. habis tu xkn nk jual murah?? kang senang2 je lelaki kata gedik approve je pantang nampak lelaki. ni x approve lelaki kata jual mahal..


haiisshh... lelaki ttp susah difahami -_-"

norfaridahanum said...

ye ke?

hanismalik said...

anum, betul la...hehe

Zafira said...

Wuah. Really like this info..!
TQ bro. Huhu..

ザ-sylver- S said...

nice touch bro