Monday, April 26, 2010

TUTORIAL BUAT VIDEO DENGAN MOVIE MAKER

Salam,

Berikut merupakan cara2 penghasilan video dengan hanya menggunakan Movie Maker. Selamat Mencuba.

Ok...terus kpd tutorial...mula2 sekali bukak software Movie Maker, click File dan pilih New Project.
Kemudian klik pada Import Video dan pilih Raw Video dalam file anda.

Dan satu window baru akan terbuka. Anda hanya perlu pilih mana-mana video yang diingini ke dalam kotak-kotak di bawah tersebut. Caranya hanya dengan klik video tersebut dan drag ke bawah. Simple.
Step seterusnya adalah membuat Video Effect yang boleh dilihat pada No (1). Terdapat pelbagai jenis Effect yang boleh dipilih. Tetapi dalam video ini saya ingin melajukan video tersebut maka saya memilih Speed Up, Double.

Setelah itu klik dan drag Effect tersebut ke dalam setiap kotak video yang telah dipilih di bawah. Anda akan perhatikan perbezaan warna bintang seperti (1) dan (2)

 Untuk menjadikan pertukaran setiap video anda lebih cantik dan kemas, pilihlah Video Transitions dan drag ke kotak kecil di antara setiap video tersebut. Anda boleh pilih pelbagai jenis Transitions tetapi saya mengesyorkan untuk memilih Fade kerana simple dan menarik. Anda akan perhatikan kotak kecil itu bertukar warna biru sekiranya telah dimasukkan Transitions.

Ok, setelah siap dimasukkan semua kotak tersebut dengan Video Transitions, anda bolehlah memasukkan title atau ending kredit pada video anda sekiranya perlu. Jika tidak teruskan dengan step seterusnya iaitu kemasukan lagu atau background music. Mula-mula click pada Show Timeline.
Dan pergi ke Import Audio or Music. Anda boleh memilih lagu2 daripada folder anda. Setelah dipilih, klik lagu atau audio tersebut dan drag ke bar Audio/Music di bawah.
Jika diperhatikan, panjang masa lagu tersebut melebihan kepanjangan video yang ingin saya hasilkan. Apa yang perlu anda buat adalah click pada hujung video tersebut seperti No (1) , pergi ke Clip dan pilih Set End Trim Point.
Sebelum anda save projek anda, tekan butang play seperti No (1) dan lihat preview pada visual No (2).
Begitu sahajalah tutorial bagaimana membuat video yang simple dengan menggunakan Movie Maker. Sekian
terima kasih. Untuk melihat video tersebut, boleh lihat di sebelah kanan blog ini atau klik Link ini.

2 comments:

Anonymous said...

thankkk you. Nanti memang nak try!

hasnah.amy.husna said...

DAH TRY... VERY EASY.. THANKS FOR YOUR TEACHING... :) VERY HELPFUL BABE...