Sunday, April 25, 2010

TIPS MENUNGGANG MOTOSIKAL

Salam,

Ini first time HP buatkan tips kepada semua blogger. Tips ni khas buat penunggang motosikal mahupun pembonceng. Tapi pada yang xsuke naik motor, sile sampaikn tips ini pada ahli keluarga, sedara mara, kawan2 dan jiran yang menunggang motosikal ok?

1) MOTOR DALAM KONDISI YANG BAIK


Maknanya, sebelum menunggang tu, pastikan keadaan motor perfect. Side mirror kiri kanan mesti ada. Jangan taruk sebelah kanan jer sbb kadang2 ada motor akan potong dari sebelah kiri kita xperasan. Lampu dan lampu signal depan belakang mesti boleh menyala. Kalau siang mungkin kita boleh menunggang dengan selamat. Tapi bila malam, sangatlah bahaya kalau lampu anda tidak berfungsi dengan baik. Kadang2 sesetengah penunggang amik ringan bila lampu belakang tidak berfungsi kerana beranggapan mereka cuma perlukan lampu dengan untuk bergerak. Namun, harus diingat, nak bawak motor ni kalau kita langgar orang kita sakit, orang langgar kita pun sakit. Jadi, bila lampu belakang xde, risiko untuk anda dilanggar dari belakang itu sangat tinggi. Last skali, minyak pastikan sentiasa cukup. Kalau x, tengah jalan habis memang seksa nak dapatkan pertolongan kerana masyarakat skrg sudah ragu2 untuk berhenti di tepi jalan utk membantu. Takut itu semua taktik perompak.

2) PAKAIAN DAN AKSESORI


Sebelum menunggang, sebaiknya anda memakai seluar yang tebal seperti jeans. Beli juga jaket kulit atau jaket khas untuk membawa motor. Pakai juga kasut yang keras dan tebal serta memakai glove motor. Kesemua ini perlu kerana malang itu tidak berbau. Bila2 masa sahaja anda boleh terjatuh sama ada disebabkan kecuaian sendiri atau kecuaian orang lain. Jadi, seandainya terjatuh, pakaian dan aksesori tersebut sangat2 membantu untuk mengurangkan risiko kecederaan terutamanya kasut dan glove. Kalau boleh, belilah glove yang ada nuckle supaya jari anda terlindung. Bayangkan kalau anda tidak pakai kasut dan glove, jika terjatuh lukanya sangat teruk. Nak berjalan sakit, nak makan pun susah.
 Contoh glove yang digunakan HP

3) TAYAR


Jangan kedekut duit bila tayar sudah botak. Amatlah bahaya apabila berjalan di dalam hujan. Kadang2, terlanggar lopak air pun boleh tergelincir. Belum cerita tentang brek emergency. HP syorkan tayar Maxxis walaupun HP tidak dibayar untuk promote produk mereka. Sebaiknya, gunakanlah tayar tubeless. Walaupun mahal, sebenarnya lebih berbaloi untuk jangka masa yang panjang. Ini kerana, risiko tayar kempis di tengah jalan sangatlah kurang. Seandainya pancit, amatlah mudah untuk dibaiki sendiri tanpa perlu call agen "Tukar Tiub" di tengah2 jalan. Oleh itu, bawa la juga pam tayar dan letakkan dalam box.

4) KESELAMATAN KETIKA HUJAN

Bawa bersama-sama baju hujan di mana jua anda pergi. Ini dapat menjimatkan masa anda daripada menunggu di bawah jejantas sehingga hujan berhenti. Sediakan juga kasut hujan yang berfungsi untuk mengalas kasut anda ketika hujan. Ini kerana, ramai penunggang apabila hujan lebih mengutamakan kasut mereka berbanding keselamatan kaki. Oleh itu, sekiranya ada kasut hujan, kasut xbasah, kaki selamat.
Ini bukan kaki HP

5) KUNCI MANGGA ATAU RANTAI


Jika anda parking motor dimana2 sahaja, pastikan motor dikunci dengan kunci pendua. Kunci ini akan melambatkan pencuri untuk mencuri motor anda. Tapi, jika motor anda dicuri jugak, pihak insurans akan bertanya sama ada anda menggunakan kunci pendua ataupun tidak. Jadi, jangan ambil berat soal kunci pendua. Kalau x, motor hilang, insurans pun melepas.

Sekian sahaja tips kali ini. Teruskan mengikuti blog hitamputehku untuk pelbagai informasi menarik=)

2 comments:

Sinimotor said...

Tip-tip yang baik. Memang penting untuk memastikan lampu belakang berfungsi. Harap-harap penunggang motosikal mengambil langkah yang dicadangkan saudara.

Advie Motor said...

Salam Kenal
Blogwalking
Please Visit My Site